Kia ora Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Loes Verhees - WaarBenJij.nu Kia ora Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Loes Verhees - WaarBenJij.nu

Kia ora Nieuw Zeeland!

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

02 Juli 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Na afscheid genomen te hebben van Australië en van mijn nieuwe Duitse vrienden, die dezelfde dag naar Sydney vlogen, vloog ik naar Christchurch op het zuider eiland van Nieuw Zeeland. Ik landden rond middernacht en nam de shuttle richting het hostel. De chauffeur van de shuttle heten ons welkom in Bosnië, ik dacht dat hij overdreef, maar de nasleep van de aardbeving van 3 jaar terug is nog goed te zien.

Op elke hoek zijn ze dan ook druk om gebouwen en winkels terug op te bouwen, tot die tijd huisvesten winkels zich in grote zeecontainers. Ik besloot hier niet te lang te blijven en de volgende dag de Stray bus te pakken om eerst het zuider eiland te verkennen.
Eerste stop Kaikoura waar we met een aantal op zoek gingen naar een zeehonden kolonie. De kleintjes waren zo nieuwsgierig dat ze zo dichtbij kwamen dat je ze bijna kon aanraken.

De groep ging met de ferry naar het noorder eiland, maar ik en Andrew bleven op het zuider eiland en overnachten in Picton. Beste hostel in Nieuw Zeeland, gratis WiFi, Apple crumble met vanille ijs en een erg leuke gastvrouw met Oost-Duits accent die ook nog een paar woordjes Nederlands sprak. De volgende dag werden we door stray driver Lefty en zijn bus opgehaald om naar Abel Tasman te gaan. In dit national park gekanoet en gewandeld. Prachtig uitzicht op de bergen vanaf het water en de verschillende stranden. Hoe klein is de wereld, in de groep die ging kanoën was ook een meisje uit Asten.

Na Abel Tasman, naar Punakaiki aan de oostkust van het zuider eiland naar de pancake rocks, strand en het hostel. Wederom in de middel of nowhere zonder telefoon service.

Volgende bestemming Franz Jozef, waar we met een helicopters naar de gletsjer vlogen en daar een wandeling maakten over de gletsjer met van die spikes onder onze schoenen. Daarna na de hotpools om daar te relaxen.

Voordat we aankwamen in Queenstown eerst nog een korte stop een Wanaka. Queenstown, een plek waar iedereen naar uitkeek, of dat nu is voor de bungees, skieen, de beroemde Fergburger, Milford Sounds of de vele bars. Voor iedereen wat te doen! Ik ben een dag gaan skieen met 2 jongens van de Stray bus op Coronet Peak. En heb een dagtrip gemaakt naar Milford Sounds. De bars bezocht en de Fergburger geprobeerd, aanrader!

Na Queenstown naar Mount Cook, New Zeelands hoogste berg en naar Rangigata. Beide stops met een hoog Lord of the rings gehalte.

Voor de 2e keer in Kaikoura, maar nu ging ik zwemmen met de wilde dolfijnen die hier aan de kust leven. Eerst werden we in swimsuits gehesen voor de kou. Toen op zoek naar de dolfijnen, het duurde best even voordat we ze gevonden hadden, eerst kregen we nog als extra cadeautje een walvis te zien in de verte die zijn staar boven het water uitzwiept. Door middel van een tip van een vissers boot in de buurt kwamen we aan bij de dolfijnen, ik had er een stuk of 10 verwacht. Maar er waren er 500! Erg leuk om met deze nieuwsgierige dieren in het water te spelen. Daarna weer terug op de boot die door het vele schommelen verschillende van ons ziek had gemaakt, dus dat werd met z'n alle kotsen op de boot. Maar het was het wiebelige boottripje zeker waard!

Na Kaikoura met de ferry richting Wellington, de dag erna na Auckland waar ik 2 dagen heb doorgebracht. Vanuit Auckland starte ik met de tour op het noorder eiland, met als eerste stop Raglan een surfers plaatsje. Na een eerste kennismaking gingen we er samen op uit voor in wandeling in de bossen rond het hostel en zagen we de zonsondergang vanaf inspiration point.

De volgende dag gingen we naar de Waitomo caves waar ik samen met Kez de Tumatuma toobing tour deed. Of te wel door de grotten klimmen, kruipen, springen en zwemmen, glowworms bekijken en natuurlijk toobing.
Stop voor de nacht was Moureau, waar we de nacht doorbrachten in Wharenui (de mauri meeting house). We werden hier ontvangen door een Maori familie die een culturele show gaven en ons de meisjes een traditionele dans leerden met een Poi. En de mannen leerden natuurlijk de Haka.

De volgende dag voor een korte stop naar Rotorua, een stad waar het altijd naar rotte eieren stinkt. De zwavel lucht komt overal in de stad naar boven, maar ook een bron voor veel spa's door de vele natuurlijke modder en warm water pools. Maar ook naar Lake Aniwhenua, waar we ontvangen werden door Carl, die ons nog meer over de gebruiken en rituelen in Maori families kon vertellen. Ook hij bereiden voor ons Hangi op traditionele wijze. Omdat er veel eten overbleef vertrokken we de volgende ochtend naar een Maori school in de buurt. Hier gingen we op bezoek bij een klas met kindjes van ongeveer 8 jaar. Toen we eerst onszelf allemaal in Maori aan elkaar hadden voorgesteld gingen we in tweetallen samen met de kinderen Maori spelletjes speelden. De leuke ochtend werd afgesloten met de haka door de jongens van de klas.

Eindbestemming voor die dag; Whakahoro. Blue Dock station, een aantal lodges midden in het groen en bergen zoals uit de films. Wederom in de middel of nowhere, ver weg van telefoonconnectie, supermarkts of bars. Dus hadden we onze eigen drankjes meegenomen, zo ook onze vriend Ricardo nickname Chili die ons trakteerde op zijn nationale drankje; Pisco. Dit in combinatie met een aantal Engelse, een Ier en vele spelletjes: een avond om nooit meer te vergeten.

De volgende ochtend konden we dan ook voor het eerst rustig aan doen. Later in de middag de omgeving verkend, Blue duck watervallen en the bridge to nowhere.

De volgende ochtend vroeg op, om op weg te gaan naar National Park, voor de beroemde Tangariro crossing. Ivm sneeuwval op de top wisten we al dat we deze wandeling met een gids moesten gaan afleggen. Maar toen we onderweg waren bleek al snel dat de het weer die dag er niet goed uit zag en ook het weerbericht was duidelijk. Heel de dag regen, waardoor de tocht helaas niet doorging. Jammer want de mensen die ik ontmoet had op het Zuidereiland vonden dit een van de hoogtepunten van het Noordereiland en langer blijven voor beter weer was helaas ook geen optie omdat de regen nog wel even zou aanblijven. Toch s'middags er nog even op uitgeweest tussen de regen door voor een korte wandeling in het national park.

Dus vertrokken we de volgende dag op weg naar Wellington. Ik had hier maar 1 nachtje voordat ik weer terug zou gaan naar Auckland. Dus na het inchecken direct de stad in en de middag afgesloten in Te Papa Museum. Beste en leukste museum tijden deze trip en nog gratis ook. S'avonds met de mensen van de bus nog een drankje wezen doen in de stad. Jammer om weer afscheid te moeten nemen van een leuke groep mensen.

Zit op dit moment met een erg dubbel gevoel op weg in de bus naar Auckland voordat ik morgen richting Nederland vlieg. Van de ene kant is goed om naar huis te gaan, familie en vrienden weer te zien, eindelijk die backpack te kunnen uitladen, slapen in je eigen bed zonder 3, 5, 7 of zelfs meer andere personen op je kamer. Maar van de andere kant ga ik dat ook weer erg missen, de vrijheid, elke dag nieuwe verassingen en de gezelligheid en verbondenheid onderling

Ik ben super blij dat ik de beslissing heb genomen om deze trip te maken. Ik heb 2 prachtige landen mogen bezoeken. Ik heb genoten van hun diversiteit, prachtige natuur, levendige steden, hun cultuur en inwoners. Vele nieuwe mensen mogen ontmoeten van over de hele wereld, soms vrienden voor 'n dag andere voor een maand of langer. Vele mooie herinneringen die ik ga proberen allemaal te onthouden.