Darwin, Outback, Uluru, Great ocean road, Melbourn - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Loes Verhees - WaarBenJij.nu Darwin, Outback, Uluru, Great ocean road, Melbourn - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Loes Verhees - WaarBenJij.nu

Darwin, Outback, Uluru, Great ocean road, Melbourn

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

03 Juni 2014 | Australië, Melbourne

Hallo

Laatste dagen Australië!! Dat is raar, maar gelukkig is het nog niet voorbij. Er staan nog 4 weken Nieuw Zeeland op de planning, wat een goed vooruitzicht!

Brisbane verlaten, op weg naar de tropen in Darwin. Daar waar het weer lekker weer is, ruim 30 graden. Darwin een leuk stadje met een drukke backpackerstraat met hostels en bars. Maar ook een stadje met een aantal inwoners die een beetje in de war zijn en zich pas s'avonds laten zien.

Samen met Lara, een Duits kamergenootje samen op pad gegaan in Darwin. Samen naar het Museum & Art Gallery Northern Territory, nummer 1 van de Lonely Planet dus moest natuurlijk bezocht worden. Daar was een expositie te zien over cycloon Tracy die de gehele stad verwoesten en veel aboriginal art.

Vanuit Darwin had ik een 10 daagse tour geboekt, de eerste drie dagen de national parken litchfield and kakadu park, daarna 3 daagse tour van Darwin naar Alice Springs, 1 dag off in Alice Springs en daarna 3 dagen Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon.

De tours begonnen s'ochtends vroeg, want er zouden veel kilometers worden afgelegd in deze dagen. Op de eerste tour hadden we 2 guides of eigenlijk misschien wel drie. 2 officiële Sam en een waar ik de naam van vergeten ben. En daarnaast was er nog Liam die zorgde voor het entertainment achter in de bus maar ook veel aanvullende informatie kon geven. Met een vol busje vertrokken we op weg naar Litchfield park. Muziek onderweg, songfestival!! Tourguide am voorspelde dat Nederland zou gaan winnen. Wij Nederlanders in de tour waren te lang van Nederland weg om het liedje van Waylon en Ilse de Lange goed te kennen en toen ook Sieneke werd opgezegd begonnen we ook een beetje aan zijn smaak te twijfelen.

In Litchfield National park hebben we diverse stops gemaakt, vooral om te zwemmen op plekken die eruit zien als een ansichtkaart. S'avonds samen koken en kamperen in tentjes, nu een stuk luxer dan op Fraser Island, met echte bedden. Kakadu park, wandelen door de prachtige omgeving, rotstekeningen bekijken, zwemmen in de watervallen en absoluut toppunt het uitzicht vanaf Urbir met zonsondergang. Deze tour werd afgesloten met een borrel in Monsoons, een avond die vele van ons zich nog lang zullen herinneren, of niet ;).

Tour nummer 2, met een kleiner groepje en guide Red vertrokken we op weg naar Alice Springs, een reis van zo'n 1500 Km. Veel tijd werd dan ook in de bus doorgebracht, naar buiten kijkend met kilometers uitzicht, slechts hier en daar een tankstation of cattle farm, maar ook heel vaak slapend. Of we deden een van onze zelf bedachten Nederland/Duitsland spelletjes om elkaars taal beter te leren kennen. Ook werd er onderweg regelmatig gestopt bijvoorbeeld bij the Devils Marbles,

Na deze dagen, een rustdag in Alice springs. Gezellig met de gehele 10daagse groep in hetzelfde hostel. Dag bij het zwembad doorgebracht en voor zonsondergang de Anzac Hill beklommen.

Tour 3 ging van start met Joe. Wederom een grote groep, waarmee we samen een gedeelte rondom Uluru hebben gelopen. De steen die iedereen kent, misschien daarom voor sommige mensen niet zo bijzonder. Ik vond het indrukwekkend de grootte, figuur van zowel dichtbij als veraf, maar het meest bijzonder misschien nog wel de jarenlange historie als heilige plek voor de aboriginals dit was dan ook zeker voelbaar. Ook de zonsondergang en zonsopgang met Uluru in de achtergrond kunnen zien. Dag 2 Kata Tjuta , een gebergte niet zo strak gevormd als Uluru, maar volledig in het groen en met prachtige uitzichten. Dag 3 tour afgesloten met een wandeling bij Kings Canyon. S'avonds afscheid genomen van de mensen van de 10 daagse tour omdat de volgende dag iedereen naar een nieuwe bestemming zou vliegen.

Ik bleef een dagje langer in Alice, echt veel viel hier niet te zien, dus besloot ik vooral nog even te genieten van mijn laatste echte warme zonnige zomerdag van mijn reis.

Voordeel dat ik een dagje later vertrok was dat ik door 4 Duitse jongens van mijn tour werd opgehaald van Adelaide airport en zo kon instappen in de net gehuurde auto op weg naar de ferry met bestemming Kangoro Island.

Kangaroo Island zoals de naam al verraad veel kangaroos en walibis. Maar helaas ook vaak dood te vinden aan de kant van de weg. De jongens waren goed voorbereid en hadden al een route uitgestippeld langs alles sightseeings. Zoals gezegd kwamen we onderweg, walibis en kangaroos tegen maar ook veel zeeleeuwen, pelikanen, vele verschillende vogels en tot groot plezier van ons een snavelegel, helaas verstopte deze zich heel erg snel.

Na de gehuurde auto teruggebracht te hebben op naar Adelaide. Waar we nog een drankje deden in de stad en na bijna 4 maanden ben ik er nog steeds niet aan gewend om mijn rijbewijs als id mee te nemen. Na wat onderhandelingen met de portier was een foto van id ook voldoende, die had ik wel van mijn bloedje nieuwe paspoort. Adelaide is een stad met aan de ene kant de Adelaide Hills en aan de andere kant zee. 1 dag naar het strand geweest, niet in bikini!! Die tijd is helaas voorbij. En een dag de stad en kroegen verkent, nu met ID.

De 3 duitse vrienden hadden al een tour geboekt voor de Great Ocean Road. Ik ging samen met Diji in een relocation car de tour afleggen in 3 dagen. Dat betekent dat wij voor een kleine vergoeding deze auto terugbrengen naar Melbourne en alleen de kosten voor verzekering en brandstof betalen. Dag 1 bestond uit een uitzicht van het ene wijnveld na het andere, dag 2 was volledig in het groen en tussen de bergen en op dag 3 zag de Great Ocean Road eruit zoals we dat verwacht hadden. Rijden aan de kustlijn met de ruwe zee rechts van ons en de bergen links van ons. Onderweg vele stops gemaakt, de ene nog mooier dan de ander met de twaalf apostelen als absolute populairste toeristenstop.

Relocation car naar melbourne airport gebracht en wij naar het city center. Waar we ook weer de 3 andere Duitse jongens opzochten om in de dagen erna Melbourne verder te verkennen. Albert park, St. Kilda beach, Queen Victoria market, the Harbour, het oude city center en een Australian football game in het Ethiad stadium. Of naar de library voor de gratis WiFi om mijn trip naar Nieuw Zeeland te plannen.

Onderweg veel goede verhalen gehoord over Nieuw Zeeland van mensen die er al geweest zijn, dus ik zal me hier vast goed vermaken. Het is raar maar toen in het vliegtuig stapte had ik bijna het idee dat ik al op weg naar huis was. Het zijn dan ook nog maar 4 weekjes hier. 3 juli ben ik al weer thuis, dan zijn de 5 maanden al weer voorbij.

Dus zie jullie snel!!

• 07 Juni 2014 - 01:58

Ellie:

Hee Loes, zo te horen vermaak jij je wel!
    Waar ga je allemaal heen in Nieuw Zeeland? Hoe ga je reizen?
    Mocht je nog tips willen, ik geef je ze graag van het land van de Lord of the Rings avonturen om iedere hoek! Geniet van je laatste maand en reis voorzichtig! liefs

• 07 Juni 2014 - 17:26

Margreth:

Hey Loes, heel leuk je reisverslagen te lezen!! En je noemt heel wat ervaringen en km in je verslag :-D Ben super benieuwd naar je live verslag straks en je foto's!! Maar eerst nog heerlijk genieten in Nieuw Zeelland!! grt margreth